Ford w Genewie 2017

0

Podczas salonu Genewa 2017, Ford prezentuje po raz pierwszy publicznie Forda Fiestę ST nowej generacji, pośród najbardziej fascynującej i kompletnej gamy samochodów Ford Performance, jaką firma kiedykolwiek dysponowała.

Całkowicie nowy 3-cylindrowy benzynowy silnik 1,5 l EcoBoost o mocy 200 KM gwarantuje nowej generacji Fiesty ST bezprecedensowe połączenie wysokiej dynamiki i niskiego zużycia paliwa.  Samochód opracowany został przez dział Ford Performance z tym samym innowacyjnym zapałem, dzięki któremu powstał supersamochód o ekstremalnie wysokich osiągach Ford GT pokazany w Genewie po raz pierwszy w Europie w limitowanej serii Ford GT ’66 Heritage Edition.

Europejska oferta samochodów Ford o szczególnie wysokich osiągach obejmuje takie modele, jak Focus ST w wersjach benzynowej i Diesel, niezrównany Focus RS, a także legendarny Ford Mustang. Sprzedaż Fordów o wysokich osiągach wzrosła w styczniu o kolejne 14 procent w stosunku do stycznia ubiegłego roku.

„Dostępność dla klientów samochodów o wysokich osiągach, to dla nas bardzo ważna część działalności” – powiedział Jim Farley, prezes i dyrektor zarządzający Ford of Europe.

„Od aktywnej aerodynamiki supersamochodu Ford GT, po wybór trybu jazdy w nowej generacji Fiesty ST, modele Ford Performance opracowane są z wykorzystaniem innowacji, które pozwalają przenieść emocje jazdy naszymi samochodami wyścigowymi na zwykle drogi i zaoferować je klientom Forda.”

Ford Performance działa jako laboratorium innowacji i platforma badawcza przeznaczona do budowania unikalnych samochodów o wysokich osiągach, odpowiednich dla takich pojazdów części i akcesoriów, celem dostarczenia wyjątkowych wrażeń kierowcom. Prace obejmują rozwiązania i technologie z takich dziedzin, jak aerodynamika, lekkie materiały konstrukcyjne, elektronika, układy napędowe o wysokich osiągach i ograniczanie zużycia paliwa, z naciskiem na rozwiązania, które w przyszłości będą mogły trafić do produkcji w jak największej liczbie modeli samochodów Forda.

Fiesta ST nowej generacji
Trzecia generacja Fiesty ST będzie pierwszym modelem Ford Performance napędzanym trzycylindrowym silnikiem, będzie też pierwszym modelem Fiesty ST wyposażonym w wybór trybu jazdy.

Całkowicie nowy 3-cylindrowy benzynowy silnik 1,5 l EcoBoost dysponuje mocą 200 KM i maksymalnym momentem obrotowym 290 Nm, a szacowany czas rozpędzania 0-100 km/h wynosi 6,7 sekundy. Takie parametry osiągnięto dzięki innowacyjnym rozwiązaniom, wśród których znalazło się nowy wtrysk paliwa do kolektora dolotowego oraz bezpośrednio do cylindrów, precyzyjne dostrojenie systemu turbodoładowania i innowacyjny, nowy system dezaktywacji jednego z cylindrów. W rezultacie uzyskano wysoką moc, szybkie reakcje silnika na zmiany obciążenia, a jednocześnie niską emisję CO2.*

Nowy system wyboru trybu jazdy umożliwi konfigurowanie charakterystyk silnika, układu wspomagania kierownicy oraz układu kontroli stabilności według programów Normal, Sport oraz Track, zapewniając dobór optymalnych ustawień dostarczających kierowcy maksimum wrażeń i przyjemności z jazdy, dodatkowo wzmacnianych przez elektroniczny system doskonalenia dźwięku i aktywny zawór wydechowy, które pozwalają uwypuklić naturalnie sportowy dźwięk trzycylindrowego silnika.

„Nowa generacja Fiesty ST jest wierna filozofii używania najnowszych technologii pozwalających pod każdym kątem wykorzystać maksimum potencjału precyzyjnie działającego podwozia i układu napędowego Ford Performance.” – powiedział Joe Bakaj, wiceprezes Ford of Europe odpowiedzialny za rozwoju produktów. „Z możliwością wyboru trybu jazdy i z zupełnie nowym silnikiem EcoBoost gwarantującym niespotykane połączenie wysokich osiągów i niskiego zużycia paliwa, nowy model będzie dostarczał radości w najbardziej wszechstronny sposób, wzbudzając pasję i zapewniając satysfakcję z jazdy na poziomie, jakiego trudno było oczekiwać we wcześniejszych generacjach Fiesty ST.

Od wejścia na rynek na początku 2018 roku samochód będzie dostępny w trzydrzwiowej i pięciodrzwiowej wersji nadwozia, nowa generacja Fiesty ST będzie też oferowana z większą gamą opcji wykończenia wnętrza i personalizacji samochodu, niż było to kiedykolwiek wcześniej.

Ford GT w wersji drogowej i wyścigowej
Ford GT pokazany na genewskim stoisku, to limitowana wersja Ford GT ’66 Heritage Edition, która powstała dla uczczenia zwycięstwa Forda w wyścigu Le Mans w roku 1966. Samochód dostępny jest w kolorze nadwozia Shadow Black wykończonym na wysoki połysk lub mat, ze srebrnymi pasami biegnącymi wzdłuż nadwozia i wyeksponowanymi elementami z włókien węglowych, z przednią pokrywą w kolorze Frozen White, grafiką na drzwiach i 20-calowymi jednoczęściowymi kutymi z aluminium obręczami kół, wykończonymi złotym satynowym lakierem, z czarnymi nakrętkami mocującymi koła.

Wszystkie supersamochody Ford GT wyposażone są w 10-calowy wyświetlacz cyfrowy najwyższej klasy. Konfigurowany ekran wyświetla tekst i grafikę inspirowaną rozwiązaniami wyścigowymi, a wszystko z myślą o unikaniu rozproszenia uwagi kierowcy. Ekran automatycznie konfiguruje się w zależności od wyboru jednego z pięciu unikalnych trybów jazdy: normalny, mokra nawierzchnia, sport, tor wyścigowy lub V-Max (prędkość maksymalna).

Ford GT otrzymał 3,5-litrowy silnik V6 EcoBoost rozwijający według normy SAE moc 647 KM i uzyskujący moment obrotowy 746 Nm w specyfikacji na rynek USA. Samochód osiąga prędkość maksymalną 347 km/h, co na torze wyścigowym czyni nowego Forda GT najszybszym seryjnie produkowanym Fordem w historii. Ford GT w wersji przeznaczonej na drogi publiczne jest wyposażony w konstrukcję z włókien węglowych i aktywne elementy aerodynamiczne, podobnie jak znajdujący się na stoisku w Genewie wyścigowy samochód Ford Chip Ganassi Racing Ford GT, który w 2016 roku zwyciężył w wyścigu 24 Godziny Le Mans.

Historyczny powrót Forda na tor w Le Mans w zeszłym roku zaowocował zwycięstwem samochodu wyścigowego Ford GT w klasie LM GTE Pro dokładnie 50 lat po pamiętnym podium 1-2-3 w wyścigu z 1966 roku. Na początku bieżącego roku Ford ogłosił, że cztery samochody Ford GT zostaną wystawione w tegorocznej edycji wyścigu 24 Godziny Le Mans, który odbędzie się w dniach 17-18 czerwca 2017 roku.

Ford i Grupa LEGO® połączyły siły, oferując modele wyścigowego Forda GT z 2016 i Forda GT40 z 1966 roku w ramach ekskluzywnej serii LEGO® Speed Champions, obejmującej modele wyjątkowo szybkich, legendarnych samochodów drogowych i wyścigowych.

Wspaniała gama samochodów o wysokich osiągach
Ford sprzedał w ubiegłym roku w Europie 43,800 samochodów o wysokich osiągach, w tym takie modele, jak Ford Mustang, Focus RS, benzynowe i wysokoprężne wersje modelu Focus ST oraz Fiesta ST obecnej generacji. Pokazane w Genewie dwie nowe limitowane wersje Forda Mustanga z unikalną stylistyką i w bogatej specyfikacji dostępne są już dla klientów Forda w Europie.

Ford Mustang Black Shadow Edition oferowany jest z silnikiem 5,0 l V8 o mocy 421 KM, z 6-biegową przekładnią manualną lub z 6-biegową przekładnią automatyczną, w 4 opcjach kolorystycznych nadwozia, to jest Platinum White, Triple Yellow, Race Red i Grabber Blue.

Wśród unikalnych elementów stylistycznych znalazł się czarny emblemat  mustang na wlocie powietrza wersji GT, ekskluzywne czarne obręcze kół z lekkiego stopu z ramionami w kształcie litery “Y”, czarne pasy z efektem wtapiania poprowadzone wzdłuż grzbietów przetłoczeń na masce i na bokach nadwozia pomiędzy dolnymi częściami nadkoli oraz czarne oznaczenia pojemności silnika  „5.0” umieszczone na przednich błotnikach.

Ford Mustang Blue Edition nawiązuje duchem do klasycznych Mustangów malowanych na przyciągające wzrok kolory . Nadwozie oferowane jest w przyciągającym spojrzenia kolorze Grabber Blue, uatrakcyjnionym dodatkowo rozmytymi czarnymi pasami na masce i na dachu oraz czarnymi, 19-calowymi wieloramiennymi obręczami kół wykonanymi z lekkiego stopu. Samochód dostępny jest z silnikiem 5,0 l V8 421 KM lub z bardziej ekonomiczną jednostką 2,3 l EcoBoost o mocy 317 KM. Do wyboru są 6-biegowe przekładnie automatyczne i manualne.

„Ford Mustang prezentuje się efektownie na europejskich drogach, a z nowymi wersjami Mustang Black Shadow Edition i Blue Edition, kierowcy Mustangów będą jeszcze bardziej wyróżniać się na tle otoczenia.” – stwierdził Roelant de Waard, wiceprezes do spraw marketingu, sprzedaży i serwisu,Ford of Europe. „Specjalne edycje Mustangów pozostają ważną częścią historii tego samochodu od ponad 50 lat, a obecnie także klienci w Europie mogą brać udział w dalszym budowaniu bogatej historii edycji specjalnych tego kultowego samochodu.”

Oba modele wyposażone są w system łączności i rozrywki SYNC 3 z 8-calowym ekranem dotykowym. System umożliwia znalezienie kawiarni, stacji benzynowej, parkingu, a także odnalezienie drogi do stacji kolejowej, lotniska, czy hotelu, poprzez naciśnięcie odpowiedniego przycisku i podanie prostej komendy głosowej, na przykład „Chcę kawę,” „Chcę zatankować,”czy „Chcę zaparkować.”

Wysoko ceniony Ford Focus RS z 5-drzwiowym nadwoziem hatchback oferowany jest z silnikiem benzynowym 2,3 l EcoBoost o mocy 350 KM, napędem Ford Performance All Wheel Drive i wyborem trybu jazdy – w tym z pierwszym oferowanym seryjnie w całej branży trybem Drift, który umożliwia kontrolowaną jazdę w poślizgu z wymuszoną nadsterownością.

Ford Focus ST dostępny jest z silnikiem benzynowym EcoBoost o mocy 250 KM lub z silnikiem wysokoprężnym TDCi o mocy 185 KM w pięciodrzwiowym nadwoziu hatchback lub kombi.

Sportowe dziedzictwo Forda
Samochody sportowe i wyścigowe są nieodłączną częścią fordowskiego DNA, a początki wyścigowych tradycji łatwo umiejscowić w czasie, gdy Henry Ford 116 lat temu zwyciężył w wyścigu Sweepstakes Race na swoim samochodzie “999”, pokonując Alexandra Wintona, który w owym czasie był najsłynniejszym kierowcą wyścigowym Ameryki.

Na tegorocznym Salonie Samochodowym Genewa 2017 Ford przypomina ponad pięć ostatnich dekad swoich sukcesów w sportach motorowych i konstrukcji samochodów sportowych, korzystając z samochodów ze zbiorów Ford Heritage Collection. W ten sposób na stoisku Forda znalazły się następujące rarytasy:

• Replika wyścigowego Forda GT40 Mk2 z 1966 roku, z silnikiem 7,0 l V8, na którym Bruce McLaren i Chris Amon wygrali wyścig 24 Godziny Le Mans w 1966 roku

• Replika Forda Escorta Mk1 z 1970 roku, który przyniósł firmie zwycięstwo w słynnym rajdzie Londyn – Meksyk. Odbudowany samochód wyposażono w silnik Ford Cosworth serii BDA o pojemności 1,8 l i o mocy około 200 KM, i wystawiono w powtórce rajdu zorganizowanej z okazji jego 25 rocznicy. Samochód z oryginalną załogą w składzie Hannu Mikkola za kierownicą i Gunnar Palm na fotelu pilota ponownie zwyciężyła w tej imprezie.

• Ford Escort RS Cosworth z 1992 roku będący homologowaną, “cywilną” wersją rajdowego Forda Escorta WRC grupy A, wyposażony w benzynowy turbodoładowany silnik 2,0 l o mocy 230 KM i napęd na wszystkie koła.

W tym roku Ford obchodzi także 50 rocznicę narodzin wyścigowego silnika Ford Cosworth DFV (double-four-valve) V8, który w Formule 1 przez 15 lat aż 155 razy napędzał samochody zwyciężające w wyścigach, a 12 razy był źródłem napędu samochodów, na których kierowcy zdobywali tytuły mistrzów świata. Ten sam silnik dwukrotnie napędzał samochody wygrywające wyścig 24 Godziny Le Mans 24, w tym samochód Mirage GR8 z 1975 roku, który również można zobaczyć w tym roku w Genewie.

Lekki, zwarty i mocny, całkowicie aluminiowy silnik o pojemności 3,0 l zaprojektowany jako część struktury nośnej samochodu wyścigowego, wyposażono w 4 zawory na cylinder i w 2 wałki rozrządu na każdą z dwóch grup cylindrów.

Duch innowacyjności, dzięki któremu powstał silnik Ford Cosworth DFV, po 50 latach żyje i ma się świetnie w silnikach EcoBoost – od całkowicie nowego 3-cylindrowego silnika 1,5 l EcoBoost, po podwójnie doładowany silnik V6 3,5 l EcoBoost napędzający wyścigowego Forda GT, zwycięzcę z Le Mans z 2016 roku.

Udostepnij na:

About Author

0 0

ZOBACZ INNE

Dodaj komentarz