RSMP: Pierwsza Skoda R5 dla polskiego zespołu

0

Najnowsza rajdowa konstrukcja ŠKODY przyniosła czeskiej marce wielki sukces sportowy i komercyjny. Od momentu debiutu w kwietniu 2015 roku wyprodukowano już w sumie około 90 egzemplarzy Fabii w nowej specyfikacji R5, które zdobyły niezliczoną ilość zwycięstw i tytułów mistrzowskich na całym świecie.

Już wkrótce czeska konstrukcja będzie także stałym widokiem na trasach Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski dzięki Fabii R5 zespołu Oponeo Motorsport.

„Jesteśmy szczęśliwi, że bardzo konkurencyjna Fabia R5 została wybrana także przez polski zespół. To wspaniała szansa, by pokazać polskim kibicom niezawodność, trwałość i zaawansowaną technologię, którymi cechują się współczesne ŠKODY” – powiedział Michał Cabaj, Kierownik ds. PR marki ŠKODA.

„Fabia R5 to bardzo dobra konstrukcja, która już dowiodła swojej klasy na tysiącach kilometrów trudnych rajdów. Jesteśmy przekonani, że dokonaliśmy najlepszego możliwego wyboru i posiadamy ważny argument w walce w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski” – mówi Dariusz Topolewski, prezes firmy Oponeo.

ŠKODA Fabia R5 to nowa konstrukcja, która już zdążyła przebojem wedrzeć się do rajdowego świata. To godny następca osławionego modelu Fabia S2000, najbardziej utytułowanej konstrukcji w 115-letniej historii udziału ŠKODY w motorsporcie.
Bazujący na Fabii trzeciej generacji wyczynowy model zbudowany w specyfikacji R5 zadebiutował w swojej studialnej fazie 29 listopada 2014 roku podczas targów Essen Motor Show, a swój debiut w rajdowych warunkach zaliczył w kwietniu kolejnego roku w czeskim Rajdzie Šumava Klatovy. Już podczas pierwszego startu Fabia R5 nie dała szans rywalom, rozpoczynając pasmo zwycięstw w Rajdowych Mistrzostwach Czech i Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA WRC w klasie WRC 2. Notabene, pierwszy tryumf na arenie międzynarodowej Fabia R5 wywalczyła w 2015 roku właśnie na trasach Rajdu Polski.

Fabia R5 to jedna z najbardziej zaawansowanych maszyn na odcinkach rajdowych świata. Stosując się do nowych przepisów FIA, model napędza turbodoładowany silnik 1.6 o mocy maksymalnej około 280 KM i maksymalnym momencie obrotowym 420 Nm.
Rajdowy samochód wyposażony jest w napęd na cztery koła, sekwencyjną skrzynię z pięcioma biegami i zawieszenie z kolumnami McPhersona przy wszystkich kołach. By spełnić przepisy, samochód musi ważyć co najmniej 1 230 kilogramów. Do rozwoju nowego modelu rajdowy zespół ŠKODY zaangażował topowych zawodników rajdowych i zakrojony na szeroką skalę program testów rozwojowych.

Nowa rajdowa broń ŠKODY już w przyszłym sezonie będzie służyć zespołowi Oponeo Motorsport. Samochodem będzie startował doświadczony duet Marcin Gagacki i Marcin Bilski, jedna z najsilniejszych załóg w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski: w 2012 roku zdobyła tytuł II Wicemistrza Polski w Grupie N, tytuł Mistrza Polski w Grupie N w roku 2013 i Wicemistrza Polski w klasie OPEN N w roku 2015. W zeszłym sezonie Gagacki i Bilski zajęli szóste miejsce w klasyfikacji generalnej RSMP, co zagwarantowało im miejsce na liście priorytetowej PZM.

Fabia R5 Oponeo Motorsport będzie pierwszą należącą do polskiego zespołu, ale nie pierwszą, która walczyła na rajdowych odcinkach w Polsce. Niezwykle popularny rajdowy model stanowi ważne wsparcie dla prywatnych załóg na wszystkich szerokościach geograficznych świata.

ŠKODA zbudowała już w sumie około 90 egzemplarzy tej nowoczesnej konstrukcji, która z zawodów na zawody staje się coraz popularniejszym widokiem na rajdowych trasach. W obecnym sezonie Fabia R5 pomaga w obronie tytułu Rajdowym Mistrzom Austrii, Węgier i Belgii.

Jeżdżą nią także Polacy: młody kierowca Hubert Ptaszek jest jedynym Polakiem startującym w pełnym cyklu Rajdowych Mistrzostw Świata, gdzie zaprezentował już konkurencyjne tempo i pozwala wierzyć w duży potencjał jego współpracy z rajdową Fabią. Nowa ŠKODA ma za sobą już także pierwsze sukcesy w RSMP: doświadczony polski zawodnik Filip Nivette w Rajdzie Gdańsk, jedynej szutrowej rundzie mistrzostw, odniósł spektakularne zwycięstwo z przewagą nieco ponad sekundy nad swoimi rywalami.

Czy wiesz, że…

…Fabia R5 posiada dwie specyfikacje hamulców, wybieranych zależnie od typu rajdu? Jedne i drugie mają niemniej imponujące wymiary: na rajdy szutrowe producent przygotował tarcze o średnicy 300 mm, na asfalt – o średnicy aż 355 mm.

…pierwsza międzynarodowa wygrana Fabii R5 miała miejsce w Polsce? Historyczne zwycięstwo odniósł w lipcu 2015 roku Esapekka Lappi w Rajdzie Polski w ramach Rajdowych Mistrzostw Świata WRC w klasie WRC 2.

…Fabia R5 zdominowała rajdowe trasy na całym świecie? Oprócz wielu tytułów mistrzowskich w Europie, czeski samochód pomógł już między innymi w wywalczeniu tytułu Rajdowego Mistrza Azji i Pacyfiku.

…zużycie paliwa wyczynowej jednostki 1.6 w rajdowych warunkach wynosi 60 l/100 km? Zaawansowana jednostka generuje z niewielkiej pojemności moc aż około 280 KM i pobiera paliwo ze specjalnego zbiornika paliwa o pojemności 82,5 litra.

Udostepnij na:

About Author

0 0

ZOBACZ INNE

Dodaj komentarz