S61 Podborze – Śniadowo: tu ma początek Via Baltica

0

Zadanie pierwsze, czyli kilometrażowo – początek międzynarodowej Via Baltici – ma już swojego wykonawcę. Przedstawiciele białostockiego oddziału GDDKiA w obecności Ministra Infrastruktury – Andrzeja Adamczyka oraz Iwony Stępień – Kotlarek, zastępcy Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad podpisali dzisiaj umowę z firmą RUBAU. Przewiduje ona zaprojektowanie i wybudowanie do 2021 roku odcinka S 61 od węzła „Podborze” do węzła „Śniadowo” (kierunek Łomża).

Inwestycja ta, to właściwie niespełna 20-kilometrowy odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej S61. Ale to także strategiczny węzeł Podborze w rejonie Ostrowi Mazowieckiej łączący Via Balticę (S61) z droga ekspresową S8 Wrocław – Warszawa – Białystok. To właśnie on będzie jednym z największych skrzyżowań bezkolizyjnych na całej Via Baltice, co jest oczywiste, jako ze w tym miejscu ruch tranzytowy z krajów bałtyckich będzie się łączył z siecią polskich autostrad i dróg ekspresowych prowadzących na zachód Europy.

Realizacja zadania przewidziana jest w systemie „Projektuj i buduj”. W sumie zaplanowano na całość zadania 31 miesięcy przy wyłączeniu okresów zimowych w tracie budowy. To oznacza, że Wykonawca powinien zaprojektować trasę i uzyskać decyzję ZRID w ciągu pierwszych 15 miesięcy, a w kolejnych i 16 miesiącach zrealizować prace budowlane oraz uzyskać pozwolenia na użytkowanie. W trakcie samej budowy nie wlicza się w czas realizacji okresów zimowych (15 grudnia – 15 marca).

Podpisany kontrakt budowlany opiewa na 479,1 mln zł. Za te pieniądze powstanie 19,5 km drogi ekspresowej S61 w nawierzchni z betonu cementowego, na niej dwa węzły – wspomniany „Podborze” i węzeł „Komorowo” oraz przebudowane zostaną 3 kilometry istniejącej drogi ekspresowej S8, a także około 40 kilometrów dróg niższych kategorii .

Dane techniczne:

  • Przekrój drogi -2×2
  • Szerokość pasa ruchu: 3,5m
  • Szerokość pasów awaryjnych: 2,5m
  • Szerokość pasa dzielącego: 5,0m
  • Szerokość poboczy: minimum 0,75m
  • Kategoria ruchu: KR6 i KR7
  • Ilość węzłów: 2
  • Nazwy węzłów: Podborze, Komorowo
  • Obiekty inżynierskie: mosty – 4, wiadukty – 21, przejścia dla zwierząt – 6, pozostałe – 10
  • Ilość MOP-ów kategorii I (toaleta i parking) :2

Przetarg na odcinek „Podborze” – Śniadowo” został ogłoszony w pod koniec kwietnia 2017 roku. Wystartowało w nim 5 podmiotów gospodarczych. Zamawiający przyjął w postępowaniu oprócz kryterium ceny (60 %) także kryteria pozacenowe (40%):

  • termin wykonania zadania o wadze 12 %,
  • właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni o wadze 9 %,
  • równość podłużna nawierzchni o wadze 8 %,
  • personel wykonawcy o wadze 6 %,
  • zagospodarowanie gruntu rodzimego o wadze 5 %.

Wybór najkorzystniejszej oferty nastąpił 28.11. 2017 – wybrano konsorcjum RUBAU Polska i Construcciones Rubau SA Hiszpania.

Obecnie na całej S61 realizowanej przez białostocki oddział GDDKiA, pozostały do zamknięcia przetargów i podpisania umów (w ciągu najbliższych miesięcy) – dwa odcinki:

  • węzeł Śniadowo – węzeł Łomża Południe (zad.2);
  • węzeł Łomża Zachód – węzeł Kolno (zad.4).

S61-Podborze-Sniadowo

Udostepnij na:

O autorze tekstu

0 0

ZOBACZ INNE

Dodaj komentarz