Winiety także i w Niemczech?

0

W minionym tygodniu niemieckie ministerstwo odpowiedzialne za infrastrukturę drogową przedstawiło nowe plany dotyczące wprowadzenia opłat za korzystanie z dróg przez pojazdy osobowe w RFN-ie.

W komunikacie jako aktualna datę wprowadzenia opłat podano rok 2019. Podobnie jak w Austrii, opłatę drogową określono mianem winiety. Plany wprowadzenia opłat za korzystanie z dróg rząd niemiecki uzasadnia koniecznością utrzymania wysokiego standardu infrastruktury przy rosnącym natężeniu ruchu drogowego. Obecnie w Niemczech zarejestrowanych jest ok. 45 mln samochodów osobowych. Niemcy z racji lokalizacji na mapie są państwem tranzytowym. Zatem rokrocznie po niemieckich drogach porusza się dodatkowo ok. 3 mln aut (nie licząc poj. ciężarowych).

Od lat eksperci wskazują na pogłębiający się z dnia na dzień problem stanu technicznego niemieckich autostrad. Przede wszystkim mosty (większość wybudowano w latach siedemdziesiątych) ulegają systematycznej degradacji. Na dzień dzisiejszy inżynierowie wychodzą z założenia, że w ciągu następnych dwudziestu lat ok. 40 % niemieckich mostów autostradowych musi zostać wyremontowanych albo zastąpionych nowymi.

Aby sprostać temu zadaniu należy zapewnić niemieckim drogowcom finansowanie, które jest niezależne od budżetu centralnego. Innymi słowy dopływ gotówki należy zabezpieczyć z niezależnego źródła i chronić przed zakusami polityków w Berlinie.

Winiety dla kierowców samochodów zarejestrowanych w Niemczech będą dostępne tylko w formie rocznej opłaty. Natomiast dla zagranicznych kierowców, także i tych z Polski, dostępne będą winiety na następujące trzy okresy:

– 10 dni

– 2 miesiące

– 1 rok

Jak widać Niemcy przejęli identyczny podział, co Austriacy.

Winiety nie będą posiadać stałej ceny, jak w przypadku Szwajcarii czy Austrii. Niemiecka wersja taryfikatora rozróżnia pojemność silnika i normy emisji spalin. Opłata roczna naliczana jest w następujący sposób:

(Pojemność silnika / 100 cm3) x [odpowiedni wyraz z tabeli]£  max. 130 €

silnik benzynowy                          silnik wysokoprężny

EURO 3 bądź niższa                        6,50 €                                              9,50 €

EURO 4                                             2,00 €                                             5,00 €

EURO 5                                              2,00 €                                             5,00 €

EURO 6                                              1,80 €                                             4,80 €

 

Z wzoru wynika, iż najwyższa stawka roczna wynosi 130 € i odpowiada maksymalnej stawce dla niemieckiego kierowcy. Maksymalne stawki za 2 miesiące i 10 dni wynoszą odpowiednio 50 € i 25 €.

Udostepnij na:

About Author

0 0

ZOBACZ INNE

Dodaj komentarz